حبیب دهقاننسب: بازگویی عاشورا در سینما، هیچگاه تکراری نخواهد شد / فیلمسازانی نظیر میرباقری تربیت کنیم
تاریخ انتشار: ۲۴ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۶۲۲۷۷۶
حبیب دهقاننسب بازیگر سینما و تلویزیون در گفتوگو با خبرنگار ایکنا درباره گرایشهای عاشورایی در هنر اظهار کرد: عاشورا از جمله مفاهیمی که تا دنیا باقی است ذکرش تکراری نخواهد شد، چون در این رویداد، حماسهای به وقوع پیوست که به نوعی جریان بشریت را تغییر داده است، بنابراین آثاری هنری که در این زمینه خلق شده، هیچگاه فراموش نمیکنند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی افزود: این روزها مجدداً مختارنامه روی آنتن سیما رفته است، اما به شخصه تا به حال ندیدم فرد یا گروهی از پخش چندین باره این کار ناراضی باشند، البته مسلماً بهتر بود ما چندین کار نظیر مختارنامه تولید میکردیم تا تنوع آثار در این زمینه بیشتر شود، اما وقتی چنین امکانی فراهم نیست باید با شرایط موجود ساخت و از کاری که در این حوزه تولید شده استفاده لازم را کرد.
این بازیگر در پاسخ به این سوال که چرا باید در زمینه عاشورا کارهای متعددی تولید شود؟ بیان کرد: برخی مواقع من نیز میشنوم که چرا باید در حوزه عاشورا چند کار تولید شود؛ در حقیقت این افراد این رفتار را اجحاف به دیگر موضوعات میدانند اما باید به این نکته توجه کرد که نمایش افتخار یک قوم و ملت تنها به یکبار خلاصه نمیشود و قیام عاشورا یکی از ارزشهای مسلمانان است و نیاز است در مورد آن فعالیتهای لازم صورت گیرد.همانطور که در غرب در هرچند سال یکبار فیلمی درباره مسیح(ع) تولید میشود. در مقایسه ما در این زمینه نه تنها پرکار نبودهایم بلکه کم کاری هم داشتهایم.
بازیگر سریال «ولایت عشق» اضافه کرد: «سفیر»، «روز واقعه» و «رستاخیز» سه کاری هستند که در حوزه عاشورا تولید شدهاند که یکی از آنها فرصت نمایش نیز پیدا نکرد؛ این سه فیلم در طول چهل سال ساخته شده است؛ این رقم را در کنار تعداد فیلمهایی که در طول 40 سال هالیوود با محوریت حضرت عیسی(ع) ساخته بگذاریم، این مقایسه نشان میدهد ما تا چه اندازه نسبت به این قبیل موضوعات کم کار بودهایم. این کم کاری را تنها نباید سهلانگارانه نگریست، بلکه کم کاری در این زمینه سبب بروز بیشتر اندیشههای تبشیری را فراهم میکند.
دهقاننسب افزود: اینکه تصور کنیم هجمه غرب تنها به موضوعات فرهنگی خلاصه میشود به بیراهه رفتهایم، چون ما به خوبی احساس میکنیم این روزها حوزه اقتصادی نیز محلی دیگر برای هجمههای دشمنان این ملت است. در کنار این موضوعات به نظرم باید مضامین دینی را هم به این حوزه اضافه کنیم. در همین راستا شاید درباره کلیساهای خانگی بسیار شنیده باشید شکلگیری این مکانها اتفاقی نیست و باید به خوبی درباره راهکارهایی را ارائه کرد.
این بازیگر در پاسخ به این سوال که تنها هنر سینماست که میتواند در حوزه عاشورا محلی برای تبلیغ باشد؟ تصریح کرد: پرواضح است که تمامی بخشها میتواند مامن تولیدات عاشورایی باشد. برای مثال در حوزه موسیقی آثار بسیار خوبی در این عرصه خلق شده است. برای مثال آلبومی که کویتیپور چند سال پیش با عنوان «غریبانه» روانه بازار کرد توانست جریانسازی خوبی داشته باشد، اما به هر حال نباید از یاد برد که سینما مخاطبی بسیار گسترده دارند، حتی تماشاگران آن به فراتر از مرزها نیز تعمیم پیدا میکند.
وی تاکید کرد: آثار عاشورایی در سینما اگر به خوبی حمایت شوند میتوانند در سینمای جهان حتی کشورهای غربی مخاطب فراوان داشته باشد، چون حس سلحشوری آن غیر قابل وصف است. برای مثال در فیلم «شجاع دل» که مل گیبسون در آن نقش آفرینی کرده زیباییهای را میبینیم که به لحاظ فرهنگی و اعتقادی برای ما جذابیتی ندارد، اما این کارها زمانیکه شکل سلحشوری و احقاق حق ملتی را نشان میدهد با همه مردم جهان ارتباط برقرار میکند.اگر حادثه عاشورا هم به شکلی درخور ترسیم شود قطعاً مخاطبان فراوانی خواهد داشت که تحت تاثیر عظمت این واقعه قرار خواهند گرفت.
بازیگر سریال مختارنامه در پاسخ به این سوال، فیلمسازی که میخواهد کاری با مضامین عاشورایی تولید کند، آیا نیازمند شرایطی خاص است؟ گفت: ساخت فیلمهای تاریخی یک تخصص ویژه است که داشتن آن به چند عامل مهم بستگی دارد. اولین ویژگی همان مسائل فنی سینماست که کیفیت کار سینماگر را مشخص میکند. نکته دوم به بحث اعتقادی تولیدات مورد نظر مربوط میشود که برای این دست کارها ضروری است، اما در کنار این دو خصیصه که عموماً بیان میشود، داشتن ذوق و نکتهبینی هم شرطی ضروری است. ویژگی سوم عوامل کار هستند که باید در این زمینه توانایی کافی داشته باشند. بهترین مثال در این زمینه میرباقری است که تمام کارهایش جز مفاخر سیما محسوب میشود.
دهقان نسب در پایان تاکید کرد: موضوعات معاصر نیز، حوزهای دیگر در عرصه کارهای عاشورایی است که نمود بارز آن را میشود در آثار دفاع مقدسی مشاهده کرد، اما بهترین روشی که در آن میتوان به عاشورا پرداخت روایت آنچه است که در روز عاشورا سال 61 هجری رخ داده است و بار درام این واقعه و فاجعه رخداد آنقدر زیاد است که مخاطب را از هر قوم و ملیتی تحت تاثیر قرار میدهد.
گفتوگو از داود کنشلو
انتهای پیام
منبع: ایکنا
کلیدواژه: خبرگزاری قرآن قرآن ایکنا هنر فرهنگی عکس
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۶۲۲۷۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
عکس | بازدید رئیس رسانه ملی از پشت صحنه سریال «سلمان فارسی»
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از روابطعمومی معاونت سیما، پیمان جبلی رییس سازمان صدا و سیما با همراهی محسن برمهانی معاون سیما از پشت صحنه سریال سلمان فارسی بازدید کرد و در جریان روند تولید آن قرار گرفت. در این بازدید مهدی نقویان رییس سیمافیلم و جمعی از مدیران ستادی معاونت سیما حضور داشتند.
جبلی درابتدای این بازدید همراه با داود میرباقری کارگردان، برمهانی معاون سیما و حسین طاهری تهیهکننده و گروه همراه به تماشای سکانسهایی از پروژه نشستند و سپس بخشهایی از سریال در حضور وی تصویربرداری شد.
در ادامه میرباقری و طاهری، رییس سازمان صدا و سیما را در جریان روند تولید سریال قرار دادند و توضیحاتی درباره لوکیشن آتشکده ماربین ارایه کردند. این در حالی است که انوش معظمی، امیررضا دلاوری، فرخ نعمتی و حسام منظور از جمله بازیگرانی بودند که در لوکیشن آتشکده ماربین حضور داشته و مقابل دوربین رفتند.
سکانسی که در بازدید جبلی تصویربرداری شد، مربوط به بازی انوش معظمی و حضور هنروران بسیاری بود که در کنار این بازیگر قرار داشتند و به خاطر دقت و حساسیتی که میرباقری در کارگردانی دارد، این سکانس چند بار تکرار شد تا مورد تایید کارگردان قرار بگیرد.
جبلی در حاشیه بازدید از پشت صحنه این سریال گفت: من برای عرض خسته نباشید به گروه تولید سریال خدمت آقایان میرباقری، طاهری و عوامل تولید این مجموعه از جمله بازیگران، هنروران و عوامل پشت دوربین رسیدم تا همچون گذشته در جریان روند تولید و پیشرفت پروژه قرار بگیرم. ما در سازمان صدا و سیما تمام هم و غم و تلاشمان این است که نیازهای این مجموعه فاخر و تاریخی و جریانساز تامین شود. خوشبختانه مراحل تولید اعم از تهیه و تامین زیرساختها و ساخت و سازها و یا تامین مراحل مختلف تولید طبق برنامه پیش میرود.
وی ادامه داد: امسال یکی از سختترین سالهای تولید سریال در طول این هفت سال است که تولید این سریال آغاز شده است. میتوانم بگویم امسال یک سال سرنوشتساز است. لذا وظیفه ما در سازمان صدا و سیما است که از همه ظرفیتها و اختیاراتمان استفاده کنیم تا این مجموعه طبق برنامهریزی پیش برود. چون استاد میرباقری و همکارانشان با جدیت مثالزدنی کار را پیش میبرند. در سرمای زمستان و در مناطق پربرف و در گرمای تابستان زیر آفتاب کار را با دقت و وسواس و حساسیت دنبال میکنند. امیدوارم ما و همکارانمان در سازمان و به خصوص سیمافیلم هم بتوانیم همچون گذشته در خدمتشان باشیم.
در ادامه میرباقری در باره روند تولید سریال افزود: فصل تولد سلمان را گرفتهایم و این روزها کار ادامه دارد. در اصل سکانسها مربوط به بودخشان (پدر سلمان) ، فرماندار جی است که در آتشکده ماربین مقابل دوربین میرود.
وی در پاسخ به این پرسش که کار چه زمانی به پایان خواهد رسید هم گفت: ما طبق برنامه پیش میرویم؛ تدوین هم در حال انجام است و تلاش میکنیم سریال را سال ۱۴۰۵ به پخش برسانیم.
حسین طاهری تهیهکننده مجموعه «سلمان فارسی» هم درباره تولید سریال گفت: «سلمان فارسی» یکی از مجموعههای بزرگ صدا و سیما است که در تولید آن هم نگاه مدیران و هم نگاه ما به آینده و نسلهای بعدی است. اینجا یک دانشگاه عظیم است که نسلها را برای صنعت فیلمسازی رشد میدهد.
وی ادامه داد: در معماری مجموعه تلاش شد تا یک کار جدی از ایران باستان را به جا بگذاریم. دورهای که مغفول مانده بود اما با همت دکتر جبلی این بستر ایجاد شد.
جبلی در انتها به تماشای راشهایی از سریال نشست و با طاهری، میرباقری و احمدجو درباره قصه و بخشهای مختلف این سریال گفتوگو کرد.